Dag två i skolan

En vacker dag i augusti hade Rymdgymnasiet, precis som alla andra skolor, upprop i det största klassrummet för de nya eleverna. Tvåorna trängdes utanför dörrarna och kämpade för att kika in. Ett helt vanligt upprop... tills det började snöa. I augusti. Välkomna till Kiruna!
Sedan när jag kom hem efter att ha lekt lekar en hel dag med 65 pers så fungerade, förstås, inte mitt internet. Därför blev det ett udda glapp mellan dagarna... Men man överlever faktiskt ett kortare uppehåll från internet här, för alla är så sociala! Alltför länge vill man ju inte vara utan dock, svårare att kontakta stockholm då :(

Idag började vi med att åka till IRF, Institutet för Rymdfysik, i buss på morgonen. Det märks en viss skillnad mot grundskolans bussfärder där det i princip flög pappersflygplan och sjöngs snappsvisor - men det kommer väl snart här också. Inne på IRF lyssnade vi på en föreläsning om vad rymdforskningen i Kiruna går ut på i korta drag med filminslag.
De äldre eleverna bjöd på en rundtur i Kiruna sedan. Det behövs mer sånt för mig kan jag lova! Det märktes nu på kvällen när typ hela Kiruna deltog i Jägarmilen. Det var valfritt att tävla eller bara springa antingen fem eller tio km, men jag hade aldrig kommit runt hela om det inte hade varit för alla underbara funktionärer och skyltar eller pilar. Jag sprang femman (skyller på att jag har varit förkyld i över en vecka, för tiden var närmast tragisk) men nästa år ska jag satsa! ...kanske (a)

Dygnsrytmen efter sommarlovet är kanske inte den bästa... hur jag än försöker kommer jag inte i säng innan ett! Inte okey!

Föreläsningssalen

IRF&bussen
IRF

IRF

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0