Dag 4 - Det här stör mig

För gnäll vill ju alla läsa om... men jaja, jag har sagt att jag ska skriva varje dag!
Helst skulle jag vilja säga att jag inte stör mig på någonting alls, men så är det ju tyvärr inte. Man stör sig på så mycket småsaker, som när någon inte tittar en i ögonen när man pratar eller när någon använder orange som kontrast till blått.
Jag stör mig på fördomar, att folk har förväntningar baserade på någon sorts generaliserad allmän uppfattning. T.ex, player och slampa har samma betydelse; en person som går från person till person på kort tid. Men player låter ändå mer positivt än slampa. Varför är det så? Fjortisar kan inte vara smarta och pluggisarna kan inte svara fel på frågor - för då skulle de inte möta våra förväntningar.
Det som nog stör mig allra mest är ändå att jag också har fördomar. Skulle det stå en blåögd blondin med perfekt grammatik och uttal vid pizzaugnen skulle jag definitivt bli förvånad och kanske mer kritisk till pizzan. Det är inget man medvetet gör, men hur kommer det sig att det är så inpräntat i vårt samhälle?

Kramar från Kiruna


Var på mitt första lan i helgen OvO

Kommentarer
Postat av: felix

för att citera den briljante olof palme:



"föromden behöver inte förankras i någon vederstygglig teori, den har ett mycket enklare ursprung. fördomen har sin rot i vardagslivet. den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser, den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla.

okunnighet om andra människors särart. rädslan att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt"

2010-12-06 @ 13:04:52
URL: http://felixelite.blogg.se/
Postat av: Malin

Så sant ;)

2010-12-06 @ 13:53:11
URL: http://vilseikiruna.blogg.se/
Postat av: Isabel

Så om jag hade stått i kassan på en pizzabutik, skulle du inte köpa pizza av mig då?:O xD

2010-12-06 @ 15:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0